Obletnica balonarske nesreče: kronologija neukrepanja inšpektorjev, ki bi lahko preprečili tragedijo

Odločnejše ukrepanje inšpektorjev agencije za civilno letalstvo bi lahko preprečilo smrt šestih potnikov toplozračnega balona na ljubljanskem barju pred dvema letoma.

Foto: Ekopool
Foto: Ekopool

Jutro 23. avgusta 2012 bi moralo biti za 32 potnikov toplozračnega balona prijetno poletno doživetje panoramskega leta nad Ljubljano. Namesto tega se je polet spremenil v tragedijo, ki je terjala šest človeških življenj. Zaradi slabih vremenskih razmer pilotu ni uspelo varno pristati – balon je zagorel, ogenj pa je sejal smrt med potniki.

Služba za preiskovanje letalskih nesreč pri ministrstvu za infrastrukturo in prostor še dve leti po nesreči ni izdal poročila o dogodku. Torej dokumenta, ki bi natančneje pojasnil razloge, pa tudi krivdo za nesrečo. Direktor službe Roman Rovanšek je ob lanski obletnici nesreče povedal le, da je bila ta »splet okoliščin«.

A preiskava podcrto.si je pokazala, da bi lahko inšpektorji agencije za civilno letalstvo z odločnejšim ukrepanjem nesrečo preprečili. Že leto in pol pred tragedijo so namreč dobili prijavo zoper pilota ponesrečenega balona, Mira Kolenca. Ta mu je očitala letenje s potniki brez pilotskega dovoljenja in fizično nezmožnost letenja zaradi okvare vida. Po ugotovitvah našega portala so bili vsi očitki v prijavi resnični. Inšpektorji bi tako lahko že pred nesrečo Kolencu zapečatili balone in mu s tem fizično preprečili letenje. A tega niso storili.

Ob obletnici nesreče spodaj podajamo kronologijo dogodkov in dejstev glede okoliščin nesreče in neukrepanja inšpektorjev oziroma slabega dela agencije za civilno letalstvo, ki smo jih pri podcrto.si ugotovili do zdaj.

Podatki v tem članku temeljijo iz naših ugotovitev, opisanih v šestih že objavljenih člankih – KPK: Odločbe inšpektorice niso nezakonite; Očitke ACL zavračal kot »blatenje« – potem pa šest mrtvih; Inšpektorji bi lahko preprečili balonarsko nesrečo; Balonarska nesreča: protikorupcijska komisija razkriva slab nadzor nad zrakoplovi; Balonarska nesreča: prijava zoper pilota se je izgubila; Dve leti po tragediji na ljubljanskem barju inšpektorji še ne izvajajo nadzora nad balonarji – ter iz pogovora z trenutnim direktorje agencije za civilno letalstvo Sandijem Knezom in pridobljenih dodatnih informacijah od agencije.

? – 2011: Pilot poškodovanega balona Miro Kolenc leti in komercialno prevaža potnike z balonom, čeprav nima pilotskega dovoljenja. Glede na informacije naših virov je Kolenc z balonom začel leteti že okoli leta 2004. Pri letenju pa ga je leta 2007 v objektiv ujela kamera Televizije Slovenija med snemanjem oddaje Poletna potepanja. V tem času Kolenc leti tudi z največjim balonom na svetu, ki poleg pilota sprejme še 32 potnikov. Zaradi svoje velikosti je balon težko vodljiv in terja zelo izkušenega pilota

Januar 2011: Inšpektor agencije za civilno letalstvo Stanislav Krivec dobi ustno prijavo, da Miro Kolenc leti z balonom in celo prevaža potnike brez pilotskega dovoljenja. Prijavitelj je za portal podcrto.si zatrdil, da je Krivcu ob prijavi dal DVD z videom oddaje poletna potepanja, ki dokazuje Kolenčevo letenje in fotografije balonov, s katerimi leti Kolenc. Inšpektor Krivec potrjuje obisk prijavitelja, a zanika prejem videa. Po besedah prijavitelja mu Krivec svetuje, naj prijavo zoper Kolenca poda še pisno.

Februar 2011: 16. februarja takratno ministrstvo za promet dobi anonimno pisno prijavo zoper Kolenca od prijavitelja, ki je januarja Kolenčevo početje osebno naznanil inšpektorju Krivcu. Zdajšnje ministrstvo za infrastrukturo in prostor ima v evidencah zabeležen prejem prijave, vse ostale informacije o prijavi, vključno z njenim besedilom, pa so se izgubile. Od prijavitelja pa smo pri podcrto.si pridobili besedilo prijave. V njej prijavitelj natančno navaja številke balonov, s katerimi je takrat letel Kolenc; navaja, da ima Kolenc okvaro vida, zaradi katere ne bi smel leteti; da posledično nima pilotskega dovoljenja; prilaga povezave do Kolenčevega Facebook profila s fotografijami njegovega letenja; opozarja, da je Kolenčevo letenje razvidno tudi iz videa oddaje Poletna potepanja; in da se Kolenc ob vstopu v kontroliran zračni prostor, v katerem je nevarnost trka z letali, ne javlja kontroli zračnega letenja (domnevno zato, ker sploh ne bi smel leteti). Preiskava podcrto.si tem očitkom pritrjuje.

Pomlad 2011: Inšpektor Krivec ob obravnavi prijave zoper Kolenca ugotovi, da se Miro Kolenc šola za pilota balona. Kot je povedal za portal podcrto.si, zaradi preteklega letenja brez dovoljenja zoper Kolenca ni ukrepal. Menil je namreč, da tega početja Kolenc ne bo več ponavljal. Zakon je Krivcu omogočal, da zaradi letenja brez dovoljenja Kolencu med drugim zapečati balone in mu s tem fizično prepreči letenje.

Junij ali julij 2011: po besedah Kolenčevega inštruktorja Rada Petroviča Kolenc izpit za balonarja opravi junija ali julija 2011.

April 2012: Komisija za preprečevanje korupcije agenciji za civilno letalstvo odstopi prijavo zoper Kolenca. Po trditvah prijave je Kolenc pilotsko dovoljenje pridobil z lažnim zdravniškim spričevalom. Pregled vida je menda namesto Kolenca opravil nekdo drug.

Junij 2012: 6. junija, torej slabe tri mesece pred balonarsko nesrečo, agencija za civilno letalstvo Kolencu prepove letenje z balonom. Kolenc prepovedi ne spoštuje.

Junij-Avgust 2012: Eden izmed naših virov njegovih trditvah v tem času inšpektorja Krivca večkrat opozori, da Miro Kolenc kljub prepovedi še leti z balonom. Krivec to zanika. Inšpektorji Kolenčevega spoštovanja prepovedi letenja na terenu ne v tem času preverjajo.

Avgust 2012: 23. avgusta se zgodi balonarska nesreča na Ljubljanskem barju, v kateri je umrlo šest ljudi.

Avgust 2012:Le šest dni po nesreči je končano poročilo o nadzoru nad delom agencije za civilno letalstvo, ki ga je izvedlo ministrstvo za infrastrukturo in prostor. Poročilo ugotavlja hude pomanjkljivosti agencije pri nadzoru zračnega prometa. Agencija je na mesta letalskih inšpektorjev zaposlovala neizkušene kadre z neprimernim znanjem in ni izvajala dovolj dobrega nadzora nad spoštovanjem letalskih predpisov.

December 2012: Očitkom nadzora ministrstva pritrdi notranja revizija poslovanja agencije za civilno letalstvo. Slednja namreč prav tako ugotavlja zaposlovanje neustreznega kadra.

Maj 2013: Poročilo komisije za preprečevanje korupcije med drugim opozori na mobing na agenciji za civilno letalstvo, ki povzroča odhod izkušenih kadrov iz agencije. Opozori na kritično tveganje, da agencija zaradi tega ne more učinkovito izvajati nadzora nad spoštovanjem predpisov.

Januar 2014: Končano je drugo poročilo o nadzoru ministrstva nad delom agencije za civilno letalstvo. Poročilo ugotavlja neobstoj nadzora nad balonarstvom v Sloveniji. Agencija med majem 2013, ko so po prepovedi nekateri balonarji spet lahko pričeli z izvajanjem komercialnih poletov s potniki, in decembrom 2013 ni izvedla niti enega nadzora teh balonarjev. Nadzor pa ni ugotavljal primernosti (ne)ukrepanja inšpektorjev agencije ob prejemu prijav zoper pilota Mira Kolenca. Na vprašanje, zakaj ne, so na ministrstvu za podcrto.si odgovorili, da naj se z našimi vprašanji v zvezi s tem obrnemo na agencijo za civilno letalstvo.

Julij 2014: Z agencije za civilno letalstvo za podcrto.si pojasnijo, da so letos pričeli z nadzorovanjem balonarjev. Tako so po njihovih podatkih izvedli štiri nadzore. Direktor agencije Sandi Knez v pogovoru za podcrto.si obenem pove, da so po balonarski nesreči proučili ukrepe inšpektorja Stanislava Krivca, ki je v začetku leta 2011 dobil prijavo zoper pilota Mira Kolenca. Ugotovili so, da je inšpektor »ukrepal v skladu z zmožnostmi«. Na vprašanje, zakaj nadzor ministrstva za infrastrukturo in prostor ni vključeval pregleda ukrepanja inšpektorjev ob prejetih prijavah zoper Kolenca, Knez odgovarja, da tega ne ve. Nadzor je namreč izvajalo ministrstvo, zato naj se z našim vprašanjem obrnemo na njih.

Epilog: Zgodba o neukrepanju inšpektorjev, ki bi lahko preprečili balonarsko nesrečo, je še ena izmed primerov prelaganja odgovornosti in skrivanja za formalističnimi birokratskimi ukrepi. Po mnenju Sandija Kneza, zdajšnjega direktorja agencije za civilno letalstvo, bi inšpektorji pred nesrečo morda ukrepali odločneje, a so vseeno postopali v skladu s predpisi. Na primer: po ugotovitvah o spornem zdravniškem spričevalu so inšpektorji z odločbo Kolencu prepovedali letenje, s čimer naj bi po Knezovem mnenju izpolnili svojo dolžnost. A stanja na terenu niso preveril, čeprav so glede na pretekle prijave in lastne ugotovitve takrat že zelo dobro vedeli, da se Kolenc predpisov ne drži. Na vprašanje, ali bi morali inšpektorji po izdani odločbi takoj oziroma redno preverjati, ali Kolenc spet leti, od Sandija Kneza ne dobimo neposrednega odgovora. Vse to kaže, da agencija sama še kar ni sposobna počistiti pred lastnim pragom. Zato bi to vlogo moralo prevzeti ministrstvo za infrastrukturo in prostor, ki je pristojno za nadzor nad delom agencije. A nadzoru nad ravnanjem inšpektorjev v primeru Mira Kolenca se je do zdaj izogibalo. Tako nas je lahko upravičeno strah, kdaj se bo zgodila naslednja huda nesreča. Ki bo uradno »splet okoliščin«, v resnici pa bo zanjo krivo še vse kaj drugega…

Nastanek tega članka ste omogočili bralci z donacijami. Podpri Pod črto

Deli zgodbo 0 komentarjev



Več iz teme: Balonarska nesreča

Avgusta 2012 se je na Ljubljanskem barju zgodila balonarska tragedija, v kateri je umrlo šest ljudi. Pilot ponesrečenega balona je pred nesrečo več let letel brez pilotskega dovoljenja, a inšpektorji niso ukrepali – čeprav so vedeli za njegovo početje.

9 prispevkov

Inšpektorji končno pričeli izvajati redne nadzore nad balonarji

Tri leta po tragični balonarski nesreči na Ljubljanskem barju so inšpektorji agencije za civilno letalstvo kot kaže le začeli izvajati …

Tema: Balonarska nesreča
Članek,

Uradno: za balonarsko nesrečo kriv pilot, proti kateremu inšpektorji niso ukrepali

Uradno poročilo o vzrokih za tragedijo poleti 2012 na ljubljanskem barju potrjuje ugotovitve portala podcrto.si: za smrt šestih kriv pilot, …

Tema: Balonarska nesreča
Članek,

0 komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Zadnje objavljeno