Notranje ministrstvo kritično do dela policije v primeru Ornig

Poročilo: policija ni pravočasno zaznala nezakonitosti vdiranja informatorja Dejana Orniga v zasebno komunikacijo državljanov, notranji nadzor v policiji v primeru Ornig pa ni bil dovolj temeljit.

porocilo mnz

Poročilo notranjega ministrstva o aferi Ornig ugotavlja vrsto pomanjkljivosti v delovanju policije. Slednja po mnenju ministrstva ni dovolj hitro ugotovila, da Ornig informacije pridobiva na nezakonit način, čeprav bi iz podatkov, ki jih je Ornig posredoval policiji, to lahko ugotovila. Prav tako sodelovanja z Ornigom ni prekinila še pet mesecev po tem, ko so na policiji že vedeli, da je Ornig osumljen vdora v komunikacijski sistem Tetra. Notranji nadzor, ki ga je odredil generalni direktor policije po izbruhu afere Ornig, pa ni bil dovolj temeljit.

Poročilo je direktorat za policijo pri notranjem ministrstvu avgusta 2016 pripravil na podlagi junijskega  razkritja podcrto.si. Ornig je samostojno, po naročilih kriminalistov, v nekaterih primerih pa tudi v sodelovanju z njimi po lastnih ocenah med decembrom 2012 in majem 2015 vdrl v Facebook profile, predale elektronske pošte in drugo zasebno elektronsko komunikacijo več kot 300 oseb, ki so se njemu ali policiji zdeli sumljivi. Dva kriminalista sta mu pri nekaterih vdorih pomagala tako, da sta mu posredovala osebne podatke teh oseb, je razvidno iz elektronske korespondence med Ornigom in kriminalistoma, ki nam jo je posredoval Ornig.

Na podcrto.si smo že pred meseci od policije zahtevali kopijo poročila. Ker poročilo po mnenju ministrstva vsebuje tajne podatke, so našo zahtevo na ministrstvu zavrnili. Po naši pritožbi uradu informacijskega pooblaščenca pa je slednji odločil, da so deli poročila – uvod in mnenje – informacija v interesu javnosti in jo mora ministrstvo zato razkriti. Z ministrstva so nam danes ta del poročila tudi poslali.

Zgodbe na Pod črto nastajajo s pomočjo vaših donacij. Želim podpreti Pod črto.

Glavne ugotovitve poročila:

  • Sodelovanje policije z Dejanom Ornigom je potekalo v nasprotju z internimi akti policije, ki urejajo takšno sodelovanje. Zlasti pa je potekalo v nasprotju s stroko policijskega dela. Policija je po drugi strani v primeru afere Ornig vseskozi trdila, da svoje delo opravlja zakonito.
  • Policija ni pravočasno prekinila sodelovanja z Ornigom. Že konec leta 2014 je policija namreč Orniga osumila kaznivega dejanja vdora v policijski komunikacijski sistem Tetra. Sodelovanje je prekinila šele pet mesecev za tem. Policija je v javnosti do zdaj trdila, da so sodelovanje z Ornigom prekinili takoj, ko so ugotovili, da je domnevno vpleten v druga kazniva dejanja (vdor v Tetro). Na podcrto.si pa smo že julija z dokumenti pokazali, da ta trditev policije ne drži.
  • Po ugotovitvah notranjega ministrstva ožje vodstvo policije ni bilo seznanjeno z Ornigovim delom.
  • Čeprav narava informacij, ki jih je policiji posredoval Ornig, kaže na to, da so bile pridobljene nezakonito, nihče v policiji, ki je imel dostop do teh informacij, ni zaznal nezakonitega delovanja Dejana Orniga.
  • Pristojni v Centru za kriminalistično obveščevalno dejavnost v policiji prav tako niso dovolj dobro nadzirali dela Dejana Orniga, saj niso preverili ocene tveganja sodelovanja z Ornigom in uporabnosti Orniga kot registriranega vira policije.
  • Policijska izplačila Ornigu za podatke, ki jim jih je posredoval, so bila sicer v skladu z internimi akti policije, »zastavlja pa se resen dvom v upravičenost izplačila nagrad za podatke, ki jih je [Ornig] pridobil na nezakonit način.« Spomnimo, Ornig je za podcrto.si povedal, da je za svoje informacije od policije dobil skupno 800 evrov plačila.
  • Strokovni nadzor generalne policijske uprave ni bil dovolj temeljit, saj nadzorna skupina GPU ni vsebinsko analizirala operativnih informacij, ki jim jih je posredoval Ornig. Iz informacij je namreč razvidno, da je Ornig nezakonito vdiral v elektronsko komunikacijo. Zato GPU ob razkritju primera Ornig tudi ni ustrezno ukrepala. Prav tako policija ni »v zadostni meri pristopila k ugotavljanju odgovornosti posameznikov, ki so odgovorni za zakonito in strokovno ‘poslovanje’ z viri ter informacijami, ugotovitve notranje-varnostnega postopka v tej zvezi pa ne izkazujejo dejanskega stanja.« Z drugimi besedami: policija v notranjem nadzoru po izbruhu afere Ornig sploh ni ugotavljala, kakšne informacije je Ornig posredoval kriminalistoma. Prav tako ni poskušala najti, kaj šele sankcionirati odgovornih v policiji za afero Ornig. Tako imenovani notranje-varnostni postopek, ki so ga v policiji odredili v primeru Ornig, ni pravilno ugotovil, kaj se je dejansko zgodilo. To potrjuje julijske ugotovitve podcrto.si, kako želi policija primer Ornig pomesti pod preprogo tako, da primera namenoma ni dovolj dobro preiskala.

 

Poročilo še ugotavlja, da so v policiji že »pristopili k realizaciji predlogov« ukrepov, ki bi preprečili nadaljnje nezakonito delovanje policijskih informatorjev. Na ministrstvu še dodajajo, da se bodo morali policisti bolje izobraziti na področju preiskovanja kaznivih dejanj kibernetske kriminalitete. Obenem bo morala policija »večjo pozornost nameniti izobraževanju policistov in njihovih vodij na področju kriminalističnega pridobivanja in vrednotenja informacij s poudarkom na prepovedi izzivanja kriminalne dejavnosti« pri informatorjih.

Spomnimo, ministrico za notranje zadeve Vesno Györkös Žnidar smo oktobra letos vprašali, ali so na podlagi poročila v policiji zaradi afere Ornig koga sankcionirali. Odgovor je bil, da so se pristojne osebe v policiji s poročilom »seznanile.«

Poročilo notranjega ministrstva

PodCrto_Design_Podpri_Cam#4_Banner_960x360_Strap # WebButton

Nastanek tega članka ste omogočili bralci z donacijami. Podpri Pod črto

Več o: #tetra

Deli zgodbo 0 komentarjev



Več iz teme: Nadzor nad delom represivnih organov

Nadzorujemo, ali policija in ostali represivni organu svoje delo opravljajo zakonito in v skladu z etičnimi standardi.

63 prispevkov

Črni fond: Zavod Pod črto zmagal v sodnem sporu s Sovo

Januarja je višje sodišče Zavodu Pod črto pravnomočno dovolilo ponovno objavo člankov o sporni porabi sredstev iz črnega fonda Sove …

Tema: Nadzor nad delom represivnih organov
Sporočilo uredništva,

Primer Marina: pravnomočna izločitev dela dokazov, MNZ uvedel nadzor v policiji

Delovanje policistov pod krinko pri preiskovanju romunskih trgovcev z ljudmi je bilo nezakonito, je pravnomočno odločilo sodišče. Notranje ministrstvo je …

Tema: Nadzor nad delom represivnih organov
Članek,

0 komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Zadnje objavljeno