Spremembe na bolje: poslanci uzakonili popolno prepoved oglaševanja tobaka
Državni zbor je včeraj sprejel nov protitobačni zakon, ki uveljavja popolno prepoved oglaševanja tobaka. Zakon bo naredil konec stalnim kršitvam oglaševanja, o katerih smo obširno poročali na podcrto.si.
Poslanci so v sredo z 61 glasovi za in nobenim proti sprejeli Zakon o omejevanju uporabe tobačnih in povezanih izdelkov (ZOUTPI), ki med drugim v celotni državi uveljavlja popolno prepoved oglaševanja tobačnih in povezanih izdelkov.
Zakon je nastal tudi kot odgovor na stalne kršitve prodajalcev tobaka, o katerih smo že od leta 2014 obširno poročali na podcrto.si. Petrol, Mercator, Tobačna 3Dva, OMV in ostale velike trgovce je tržna inšpekcija zaradi nezakonitega oglaševanja tobaka v zadnjih letih kaznovala več desetkrat, nekatere pa celo več stokrat.
Do zdaj so trgovci s tobakom na omejeni površini v prodajalnah lahko oglaševali le znamko cigaret. Kupcev niso smeli vzpodbujati k nakupu cigaret. A iznajdljivi prodajalci so po mnenju tržnih inšpektorjev to kljub temu počeli. Na prodajnih pultih so na primer izpostavljali zavojčke določene znamke cigaret, ali pa so te nameščali v svetleče okvirje na steni.
K stalnim kršitvam so botrovale sorazmerno nizke kazni za nezakonito oglaševanje. Kazen je znašala 2000 evrov za posamezen primer. A ta vsota je v primerjavi z milijonskimi dobički od prodaje cigaret za prodajalce in distributerje drobiž.
Na ministrstvu za zdravje so v obrazložitvi ZOUTPI zapisali, da oglaševanje tobačnih izdelkov povečuje verjetnost, da bodo mladostniki pričeli s kajenjem. Pri rednih kadilcih pa oglaševanje spodbuja impulzivne nakupe tobačnih izdelkov in s tem večje število pokajenih cigaret. Po izkušnjah držav, ki so že uvedle popolno prepoved oglaševanja, ima prepoved pozitivne učinke tako na zmanjšanje deleža kadilcev kot tudi na zmanjšanje števila pokajenih cigaret pri kadilcih.
Zaradi posledic kajenja po mnenju zdravstvene stroke v Sloveniji dnevno umre povprečno deset ljudi. Posledice kajenja slovensko družbo stanejo 1,6 milijarde evrov oziroma pet odstotkov bruto domačega proizvoda na leto.
Ostrejše kazni
ZOUTPI bo pričel veljati 15 dni po objavi v uradnem listu. Prodajalci bodo morali nato v treh mesecih iz prodajaln umakniti vse oglase, ki zadevajo tobak. V roku enega leta bodo morali v prodajalnah tudi »skriti« tobačne izdelke, tako da strankam ne bodo vidni: na primer v predale ali omare. Zakon med drugim vpeljuje tudi enotno embalažo cigaret in tobačnih izdelkov. A ta bo v veljavo stopila šele z letom 2020.
ZOUTPI viša tudi kazni za nezakonito oglaševanje. Najnižja kazen se bo podvojila: z zdajšnjih 2000 evrov na 4000 evrov. Obenem bo lahko ministrstvo za zdravje v primeru nezakonitega oglaševanja posamezni prodajalni za šest mesecev prepovedalo prodajo tobačnih izdelkov.
V kolikor bo prodajalna določenega podjetja kazen dobila dvakrat, bo ministrstvo tej prodajalni dovoljenje za prodajo tobačnih izdelkov odvzelo za obdobje treh let. V primeru tretje kazni bo prodajalna dovoljenje izgubila trajno.
Za spremembe na bolje si prizadevamo tudi v letošnjem letu. Podprite naše delo.
Strožji zakon – a z zamudo
Zakon bi moral biti pripravljen in sprejet že maja 2016. Temelji namreč na evropski direktivi o tobačnih izdelkih iz maja 2014. Ta je državam članicam Evropske unije naložila, da morajo ustrezno zakonodajo za omejevanje uporabe tobaka sprejeti najkasneje v roku dveh let od njenega sprejetja.
Direktiva je sicer precej milejša od slovenskega zakona. Določala je le, da morajo države članice prepovedati zavajajoče oglaševanje tobačne industrije (na primer trditve o manj škodljivih tobačnih izdelkih), prepovedati prodajo tobačnih izdelkov z umetnimi aromami in uvesti slikovna opozorila o škodljivosti kajenja, ki bodo pokrivala najmanj 65 odstotkov embalaže tobačnih izdelkov.
Je pa direktiva državam članicam dala možnost, da uzakonijo še strožje ukrepe za omejevanje uporabe tobačnih izdelkov, če tako želijo. Za ta korak se je odločila tudi Slovenija ter med drugim uzakonila omenjeno popolno prepoved oglaševanja in enotno embalažo.
Nastanek tega članka ste omogočili bralci z donacijami. Podpri Pod črto
Deli zgodbo 0 komentarjev
0 komentarjev