Fotogalerija: razcvet nelegalnega oglaševanja cigaret v ljubljanskih trafikah
Sprehod po ljubljanskih ulicah razkrije ignoriranje tobačne zakonodaje. Inšpektorji zato predlagajo popolno prepoved oglaševanja cigaret.
Sprehodili smo se po ljubljanskih ulicah in preverili, kako trafike oglašujejo tobačne izdelke. Večina izmed njih to počne na nezakonit način. Zaradi nizkih kazni se jim kršenje zakonodaje splača. Po mnenju tržnega inšpektorata je edini odgovor na početje tobačnega lobija popolna prepoved oglaševanja tobaka in tobačnih izdelkov.
Kršenje zakonodaje se splača, si glede trenutno stanje v Sloveniji misli marsikdo. Za področje oglaševanja tobaka to nedvomno drži.
Kazni za nezakonito oglaševanje tobaka in tobačnih izdelkov so namreč tako nizke, da jih dobički od prodaje z lahkoto pokrijejo. Kot smo pisali, je veriga trafik Tobačna 3Dva med septembrom 2010 in septembrom 2013 zaradi 31 kršitev zakonodaje na področju oglaševanja tobačnih izdelkov dobila za skupno 58.000 evrov kazni. A družba Imperial Tobacco, ki je prek Tobačne Ljubljana 100-odstotni lastnik Tobačne 3Dva, je samo v letu 2012 v Sloveniji ustvarila 8,5 milijona evrov čistega dobička.
Toda, za ohranjanje teh dobičkov morajo tobačne korporacije svoje izdelke agresivno oglaševati. Z oglasi želi tobačna industrija predvsem mladim, ki so psihološko najbolj dovzetni za oglasne vsebine, sporočiti, da je kajenje užitek, ublažiti strahove pred posledicami kajenja ter ustvariti povezave med kajenjem in splošno zaželenimi vrednotami, kot so neodvisnost, družbeni uspeh, spolna privlačnost, vitkost.
Zato ne preseneča, da je nezakonito oglaševanje tobaka v razcvetu. Sprehod po ljubljanskih ulicah namreč pokaže, da večina trafik cigarete in tobak oglašuje nelegalno.
Preden pa slikovno predstavimo naše ugotovitve, je treba pojasniti, kako se tobačni izdelki lahko oglašujejo. Zakon o omejevanju uporabe tobačnih izdelkov (ZOUTI) določa, da se lahko oglašuje le znamka izdelka. Prepovedano je torej oglaševanje cigaret z raznimi dejavnostmi. Na primer, reklamiranje cigaret z znanim portretom kavboja, ki kadi cigareto Marlboro, je pri nas nezakonito.
Obenem je prepovedano tudi vsakršno napeljevanje k nakupu tobačnih izdelkov, kot je na primer izpostavljanje škatljic določenih znamk cigaret na prodajnem pultu trafike ali v posebnem okvirju na steni prodajalne. Prav tako je prepovedano oglaševanje znamk cigaret, ki pri nas še niso registrirane.
Za te kršitve tržni inšpektorji predvsem trafikam in bencinskim servisom redno pišejo kazni. A nanje se slovenska lastnika verige trafik – poleg omenjene Tobačne 3Dva je to še družba Delo prodaja – požvižgata. Spodnje fotografije trafik namreč kažejo na redno in sistematično kršenje zakona. Tržna inšpekcija nam je potrdila, da gre pri vseh spodaj objavljenih fotografijah za nezakonito oglaševanje tobaka. Fotografije so bile posnete ta mesec.
Naš sprehod po Ljubljani je pokazal, da cigarete ali tobak nezakonito oglašujejo skoraj vse trafike v lasti Delo prodaje in precej trafik v lasti Tobačne 3Dva.
Na podjetje Delo prodaja smo se zato že prejšnjo sredo obrnili z vprašanjem, zakaj dovoljujejo nezakonito oglaševanje tobaka. Odgovora do danes nismo dobili.
Podjetje Tobačna 3Dva pa nam je v odgovoru, ki so nam ga v zvezi z našim poročanjem o nezakonitem oglaševanju posredovali februarja, zapisala:
»Po mnenju Tobačne 3dva je oglaševanje tobačnih izdelkov na prodajnih mestih, kjer se prodajajo tobačni izdelki po določbah Zakona o omejevanju uporabe tobačnih izdelkov dovoljeno, pri čemer pa zakon pri oblikah oglaševanja na prodajnih mestih za tobačne izdelke predpisuje nekatere omejitve.
Ravno obseg teh zakonsko precej jasno opredeljenih omejitev oglaševanja je predmet vsakokratne presoje inšpektorskih organov na terenu in v največjem številu primerov se inšpektorji po lastni presoji odločijo za še bolj restriktivno razlago zakonskih omejitev, kot so te v zakonu dejansko začrtane. Na tej osnovi so izdane prepovedi oglaševanja na prodajnih mestih, ki so predmet nadzora, kljub temu, da za takšne posege niso podane pravno utemeljene podlage.«
Pojasnilo je zaradi dveh dejstev nenavadno. Prvo je, da je inšpekcija že oktobra 2012 na svoji spletni strani javno izpostavila nezakonitost oglaševanja neregistriranih znamk cigaret in poudarjanja določenih cigaret v okvirjih in na raznih stojalih, ki napeljujejo k nakupu cigaret. Tobačna 3Dva je tako že vsaj leto in pol seznanjena z dejstvom, da so njena dejanja nezakonita.
V kolikor pa se v Tobačni 3Dva ne strinjajo z inšpektorjevimi interpretacijami zakonodaje, pa bi se lahko na odločitev inšpekcije pritožili na sodišču. A Tobačna 3Dva je glede na evidenco tržnega inšpektorata v zadnjih treh letih dobila 31 pravnomočnih kazni za nezakonito oglaševanje tobaka. To pomeni, da se na odločitev inšpekcije bodisi niso pritožili (torej so se z njo strinjali) bodisi je sodišče odločilo v prid inšpekcije. Njihov izgovor o inšpektorjevi napačni interpretaciji zakona je tako najmanj neosnovan.
Tržna inšpekcija bi prepovedala oglaševanje
Za komentar naših ugotovitev smo zaprosili tudi tržno inšpekcijo. Njihov odgovor je precej poveden:
»Zaradi popolne prepovedi kajenja v javnih prostorih, ki je začela veljati leta 2007, se je delež kadilcev nekoliko zmanjšal, zato se dobavitelji tobačnih izdelkov poslužujejo vedno novih načinov reklamiranja tobaka, da bi zadržali svoj tržni delež. Ker postaja praksa oglaševanja vse bolj agresivna in presega zakon, katerega namen je omejiti uporabo tobačnih izdelkov, Tržni inšpektorat RS ugotavlja, da sedaj dopustno oglaševanje tobačnih izdelkov ni ustrezno, zato je že večkrat na Ministrstvo za zdravje, ki je pripravilo Zakon o omejevanju uporabe tobačnih izdelkov, predlagalo spremembo zakona v smislu popolne prepovedi oglaševanja tobačnih izdelkov. Spremembe ZOUTI se pričakujejo, saj so na Ministrstvu za zdravje podali predloge sprememb.«
Inšpektorji so napovedali še nadaljevanje nadzora na področju oglaševanja tobaka.
Nastanek tega članka ste omogočili bralci z donacijami. Podpri Pod črto
Deli zgodbo 0 komentarjev
0 komentarjev