Balonarska nesreča: prijava zoper pilota se je izgubila
Inšpektor pojasnjuje, zakaj leta 2011 kljub prijavi zoper povzročitelja lanske balonarske nesreče temu ni zapečatil balonov in mu tako fizično preprečil letenja. Prepričan je bil, da zaradi vključenosti v program usposabljanja balonar kršitev ne bo več ponavljal. Žal se je zmotil.
Inšpektor agencije za civilno letalstvo proti pilotu balona, udeleženemu v lanski nesreči na ljubljanskem barju, ni ukrepal, ker je smatral, da očitanih kršitev zaradi pričetka usposabljanja v letalski šoli ne bo več ponavljal. Kot smo poročali, so inšpektorji že leto in pol pred nesrečo dobili prijavo, da balonar leti in prevaža potnike brez pilotskega izpita in z zdravstveno okvaro vida, zaradi katere sploh ne bi smel leteti. Inšpektorji bi lahko balonarju takrat zapečatili balone in mu s tem fizično preprečili letenje.
Inšpektor Stanislav Krivec nam je potrdil, da je januarja 2011 od balonarja, ki prav tako leti na področju ljubljanskega barja, res dobil ustno prijavo zoper pilota balona Mira Kolenca, ki se je avgusta lani zrušil na ljubljanskem barju. Prijavitelj mu je takrat povedal, da Kolenc leti brez licence in mu, kot trdi Krivec, ob tem izročil štiri fotografije balonov, s katerimi je domnevno letel Kolenc. Iz slik po Krivčevih trditvah ni bilo razvidno, kdo balon pilotira.
Na vprašanje, zakaj kjub temu ni ukrepal proti Kolencu, inšpektor Krivec odgovarja, da so ga po njegovem poizvedovanju sodelavci na ministrstvu za promet obvestili o že začetem usposabljanju Mira Kolenca za pilota balona v letalski šoli. Zato je Krivec menil, da Kolenc kršitev ne bo več ponavljal. Miro Kolenc je po izjavah njegovega inštruktorja, Rada Petroviča, usposabljanje opravil junija ali julija 2011.
Stanislav Krivec ni ukrepal tudi zato, ker je ocenil, da balonarji eden drugega dobro poznajo in da bi lahko bila prijava zoper Kolenca tudi zlonamerna. Krivec nam je povedal, da so si balonarji pri kršitvah včasih tudi vzajemno pomagali. Obenem iz razgovora in štirih fotografij ni mogel sklepati, da »se dogaja nekaj zelo nevarnega«.
Prijavitelj, ki se z imenom in priimkom ne želi izpostavljati (ime je znano avtorju članka, prijavitelj pa je svoje navedbe pripravljen potrditi tudi na sodišču), pa nam je še enkrat zatrdil, da je inšpektorju Krivcu takrat dal več kot 10 slik in tudi video oddaje Poletna potepanja iz leta 2007, na katerem je vidno, da je Kolenc že takrat brez inštruktorja upravljal balon s potniki. Po naključju ga je namreč v objektiv ujela kamera Radiotelevizije Slovenija, ki je snemala to turistično oddajo.
Kljub očitkom Kolencu dali licenco
Spomnimo, v lanski nesreči balona, ko ga je pilotiral Miro Kolenc, je umrlo šest ljudi, ostalih 26 je bilo bodisi huje bodisi lažje telesno poškodovanih. Kolenc se je za polet odločil kljub neprimernim vremenskim razmeram. Očitki zoper nevarno letenje Kolenca so se pojavili že prej: na svojih poletih kontroli letenja menda ni sporočal vstopa v kontrolirani zračni prostor. Najavo vstopa v ta zračni prostor, ki se na ljubljanskem barju začne 300 metrov nad tlemi, zaradi nevarnosti trka z drugimi plovili zapoveujejo letalski predpisi. Naša raziskava je potrdila, da Kolenc vsaj enkrat – na dan tragične nesreče – vstopa v kontroliran zračni prostor ni sporočil kontroli letenja.
Vprašanje ostaja, zakaj je maja 2011 ustanovljena agencija za civilno letalstvo, ki je od ministrstva za promet prevzela naloge nadzora in licenciranja zrakoplovov ter pilotov, glede na očitke zoper njega Kolencu sploh dala pilotsko licenco. Je inšpektor Krivec tiste osebe, ki so bile odgovorne za izdajo licence Kolencu, opozoril na vsebino januarske prijave? »Zakaj pa bi jaz povedal, da je prišla prijava? Mi smo opravljali svoje, delo, oni svoje,« nam je odgovoril Krivec. Predstavniki agencije za civilno letalstvo pa so nam povedali, da Krivec po takratni ureditvi izdajatelje pilotskih licenc menda niti ni smel opozoriti na očitke zoper Mira Kolenca.
Druga prijava se je izgubila
Inšpektor Krivec je prijavitelju po ustni prijavi zoper Kolenca svetoval, naj jo poda še pisno. Kot smo že poročali, je to prijavitelj prek elektronskega naslova ministrstva tudi storil, besedilo prijave smo objavili tudi mi. Na ministrstvu za infrastrukturo in prostor, ki je prevzelo naloge ministrstva za promet, so nam potrdili, da so prijavo dobili 16. februarja. Podatkov, kakšni ukrepi so bili na podlagi prijave odrejeni, nimajo, saj je bila vsa dokumentacija maja 2011 prenesena na agencijo za civilno letalstvo.
A na agenciji so nam zatrdili, da te prijave v svoji bazi nimajo, in da torej ni bila nikoli prenesena k njim. Tudi inšpektor Krivec nam je zagotovil, da mu pisne prijave zoper Kolenca tudi v času njegovega službovanja na ministrstvu ni posredoval nihče. Spomnimo, v prijavi so bile med drugim natančno opisane domnevne kršitve Mira Kolenca (letenje brez licence, okvara vida, vstop v kontroliran zračni prostor brez najave), podane registrske številke njegovih balonov, in ime podjetja, prek katerega opravlja komercialne panoramske lete.
»Prepričani smo bili, da Kolenc ne leti«
Aprila 2012 je protikorupcijska komisija agenciji za civilno letalstvo posredovala še eno anonimno prijavo zoper Mira Kolenca. Ta ga je obtoževala ponarejanja zdravniškega spričevala, na pregled vida je domnevno poslal neko drugo osebo.
Inšpektor Krivec nam je pojasnil, da je prav na podlagi te prijave junija 2012 prepovedal nadaljnje letenje, dokler ne prinese novega dokazila o opravljenem zdravstvenem pregledu. A tega dokazila Kolenc agenciji vse do nesreče ni predložil. Prepovedi letenja pa tudi ni upošteval.
Krivca smo zato vprašali, ali je glede na do takrat nakopičene očitke zoper Kolenca po izdaji prepovedi na terenu preveril, ali Kolenc prepoved spoštuje. V kolikor bi Kolenca ulovil pri letenju, bi mu lahko po zakonu o letalstvu balone zapečatil in mu tako preprečil nadaljnje letenje, ga oglobil in kazensko ovadil.
»Mi smo bili prepričani, da ne leti. Pričakovali smo tudi, da se bo slej kot prej oglasil. Ko smo kasneje videli, da se le ne bo oglasil, ker so šli vsi roki že mimo, smo zahtevali njegovo privedbo. Uradno smo ga povabili sem in tukaj bi mu jaz njegove dokumente odvzel,« nam je odvrnil Krivec. Na vprašanje, kako so bili lahko prepričani, da ne leti, glede na to, da je Kolenc glede na prijavo že več let letel brez dovoljenja, nam je Krivec odvrnil, da »nismo imeli nobenega zapisa, da on leti pogosto ali manj pogosto, mi smo sklepali, da on spoštuje odločbo.«
Toda, kot smo že pisali, smo pridobili izjavo še enega balonarja, ki je po njegovih besedah inšpektorja Krivca le nekaj tednov pred tragično nesrečo obiskal in opozoril na ponovno letenje Mira Kolenca. Ta balonar, ki se prav tako noče javno izpostavljati (tudi njegovo ime je znano avtorju članka), je svoje izjave prav tako pripravljen potrditi na sodišču. Stanislav Krivec pa nam je zatrdil, da ni v tem času dobil nobenega takšnega obiska.
Agencijo za civilno letalstvo in inšpektorja Stanislava Krivca smo že pred objavo prvih dveh člankov o balonarski nesreči (»Inšpektorji bi lahko preprečili balonarsko nesrečo« in »Balonarska nesreča: protikorupcijska komisija razkriva slab nadzor nad zrakoplovi«) zaprosili za pojasnila o njihovih ukrepih. A teh z izgovorom, da jim dajanje informacij o prijavah zaradi predkazenskega postopka na agenciji prepoveduje policija, nismo dobili. Pojasnila, ki jih predstavljamo v tem članku, so nam bili pripravljeni dati šele po objavi omenjenih člankov.
Nastanek tega članka ste omogočili bralci z donacijami. Podpri Pod črto
Deli zgodbo 1 komentar
1 komentar
Brineta 30. 9. 2013, 10.52
To so sami izgovori Agencije za civilno letalstvo. Verjamem da so našli žrtveno jagnje gospoda Krivica, a na Agenciji so vsi vedeli DA GOSPOD KOLENC LETI, saj je vsem znano da je imel vedno pripravljeno plavo kuverto. Mogoče bi bilo dobro povprašati gospode ki morda niso več na agenciji, saj so jo kmalu po nesreči zapustili. Vsi agencije so namreč ZELO DOBRO sodelovali z pilotom, da ne govorimo da je bilo javno napisano na njihovi spletni strani (balonarski) da je ima pilot naletenih 2000 ur in vsi ki se spoznajo na balone vedo da je za toliko ur potrebno veliko let, nemogoče je pa toliko ur naleteti od leta 2011.2012. Gospodje malo se zamislite, poglejte se v ogledalo....