Astroturfing (3. del): sovraštvo pod taktirko politikov in mnenjskih voditeljev SDS
Razkrivamo, kdo so glavni ustvarjalci sovražnih vsebin do kritikov vlade in zakaj utemeljeno sumimo, da so napadi na Twitterju usklajeni.
Prvi del preiskave: Lažni Twitter profili, ki napadajo kritike stranke SDS
Drugi del preiskave: Kako potekajo napadi na kritike stranke SDS
Konec maja lani je urednik spletnega mesta Požareport na svojem profilu na Twitterju napadel Jašo Jenulla. Jenull se je v tistem obdobju javno izpostavil kot neuraden vodja petkovih demonstracij proti vladi Janeza Janše.
»Viri: soorganizator petkovih demonstracij Jaša Jenull načrtno dela na tem, da izzove nasilje policije. Prefrigano izbran, ker kulturnik, podpira ‘mainstream medije’ in se hkrati ve, da se njemu, kot sinu državnega tožilca in vidne funkcionarke, ne more nič pripetiti …« se je glasil Požarjev zapis.
V času Požarjevega tvita so Twitter profili podpornikov stranke SDS že več tednov vodili napadalno kampanjo na Jašo Jenulla. Lani spomladi so bili namreč ob umirjanju epidemije bolezni covid-19 petkovi protivladni protesti v polnem razmahu.
Bojan Požar prek svojega spletnega mesta redno napada politične nasprotnike stranke SDS. V zadnjem letu je objavil več napadalnih člankov in tvitov o Jenullu.
Jenull ni edina Požarjeva tarča. Napadel je svetovno znano kuharico Ano Roš, ki je javno kritizirala delo vlade ob obvladovanju epidemije novega koronavirusa. Pa dr. Riharda Knaflja, ki je javno podvomil o ustreznosti sporno kupljenih ventilatorjev za predihavanje bolnikov s hudo obliko bolezni covid-19.
Zakaj izpostavljamo aktivnost Bojana Požarja? Analiza vzorca dobrih 300 profilov na Twitterju, ki širijo propagando stranke SDS, kaže, da je Požar eden izmed najvplivnejših ustvarjalcev vsebin, ki jih nato ti profili uporabljajo za napade na nasprotnike in kritike te stranke. Bolj popularen generator vsebin od Požarja je po naši analizi sodeč le slovenski premier Janez Janša.
V prvem delu preiskave o astroturfingu pri napadih na nasprotnike stranke SDS in aktualne vlade smo razkrili več deset Twitter profilov z lažno ali celo ukradeno fotografijo, ki objavljajo skoraj izključno vsebine v podporo največji vladnih stranki. Opisali smo, zakaj takšno delovanje profilov vzbuja utemeljen sum, da gre za astroturfing. Torej, da vsaj s temi profili na Twitterju v resnici ne upravljajo nepovezani posamezniki, ampak da se prek njih izvaja usklajena politična operacija v podporo stranki SDS in vladi ter usklajeno napadanje kritikov stranke.
V drugem delu preiskave smo nato na več primerih pokazali, kako potekajo takšni napadi na omrežju Twitter. Analizirali smo sedem napadov, med drugim tudi na Jašo Jenulla, Ano Roš in dr. Riharda Knaflja. Ugotovili smo, da imajo ti napadi več skupnih značilnosti.
Široko deljene vsebine v napadih najpogosteje ustvarijo bodisi žaljivi tviti mnenjskih voditeljev blizu stranki SDS bodisi mediji pod nadzorom te stranke.
A ti niso edini. Takšne popularne napadalne vsebine pogosto ustvarijo tudi Twitter profili, ki so vplivni le na tem omrežju, v javnosti pa lastniki teh profilov niso poznani.
Ostali Twitter profili, ki so vključeni v napade, pa večinoma nato le delijo napadalne vsebine med svoje sledilce.
V tretjem delu naše preiskave pa bomo podrobneje opisali glavne ustvarjalce vsebin v omrežju Twitter profilov blizu stranki SDS. Razkrili bomo, kateri so najvplivnejši akterji v tem omrežju in katere medijske vsebine imajo največ dosega. Analizirali bomo še, v kolikšni meri je delovanje tega omrežja podobno delovanju profilov v nekaterih drugih državah, ki jih je Twitter zaradi usklajenega političnega delovanja že suspendiral.
Neavtentično politično delovanje v drugih državah
Tehnike astroturfinga predstavljajo vedno bolj pomembno področje političnega boja. Kako delujejo in od kje izvirajo, smo podrobneje predstavili v prvem delu preiskave. Astroturfing je izraz za ustvarjanje »lažnih javnosti«: umetno ustvarjanje družbenih gibanj in produkcija vsebin »navadnih državljanov«. Za njimi pa se v resnici skrivajo bodisi podjetja, ki želijo z astroturfingom doseči vtis široke podpore potrošnikov za njihov izdelek in s tem pridobiti nove kupce (pozitivni komentarji v spletnih trgovinah in forumih …); bodisi politične stranke ali druge politične skupine, ki želijo doseči lažni učinek široke podpore za svoje politike v družbi in s tem pridobiti nove volivce. V primeru političnih napadov lahko ti napadi s taktiko zastraševanja kritike neke politične opcije tudi odvrnejo od nadaljnjega izražanja kritičnih mnenj.
V zadnjih desetletjih se pojav astroturfinga seli tudi na svetovni splet. Kot smo pokazali v drugem delu naše preiskave, obstaja več znanih primerov ustvarjanja lažnih profilov na Twitterju z namenom doseganja političnih ciljev. V Južni Koreji je tajna služba te države ob predsedniških volitvah leta 2012 nadzorovala več kot 1000 lažnih profilov na Twitterju. Ti profili so navzven delovali kot profili navadnih državljanov. V resnici pa so pod nadzorom tajne službe objavljali vsebine v podporo enemu izmed kandidatov na takratnih predsedniških volitvah oziroma poskušali vplivati na javno mnenje Južnih Korejcev do Severne Koreje.
Leta 2019 se je poljski novinarki Katarzyni Pruszkiewicz uspelo pod krinko zaposliti v eni izmed agencij za odnose z javnostjo v tej državi. Pruszkiewicz je razkrila, da je agencija med drugim svojim strankam ponujala storitve astroturfinga. Za stranke, med katerimi so bili tudi vidni poljski politiki, je agencija ustvarila in upravljala z množico profilov na Twitterju. Ti profili so nato objavljali sporočila v podporo svojim strankam in objavljali kritične zapise o političnih nasprotnikih svojih strank.
Ustvarjanja in upravljanja s lažnimi profili podjetje Twitter na svojem družbenem omrežju uradno ne dovoljuje. Če v podjetju ugotovijo takšno delovanje, sporne profile suspendirajo zaradi neavtentičnega delovanja.
V zadnjih letih je Twitter suspendiral obsežne mreže profilov, pri katerih je ugotovil neavtentično politično delovanje. Ameriška univerza Stanford je aprila lani analizirala delovanje več kot 20.000 profilov, ki jih je do takrat suspendiral Twitter. Ti profili so prihajali iz šestih držav: Egipta, Savdske Arabije, Združenih arabskih emiratov, Hondurasa, Indonezije in Srbije. Podobne suspenze je Twitter izvedel tudi v nekaterih drugih mesecih preteklega leta.
Pri Pod črto smo podrobneje preučili poročilo univerze Stanford o primeru Srbije. Srbija je namreč Sloveniji izmed vseh držav s suspendiranimi mrežami profilov kulturno najbližje. Obenem pa premier Janez Janša ne skriva političnega prijateljstva s srbskim predsednikom Aleksandrom Vučićem. Mreža suspendiranih Twitter profilov v Srbiji je širila predvsem sporočila v podporo Vučiću in njegovi politiki.
Na Stanfordu so od podjetja Twitter pridobili podatke o srbski mreži suspendiranih profilov in na podlagi teh podatkov pripravili obširnejše poročilo o značilnostih delovanja mreže. V mreži je sodelovalo 8558 profilov, ki so skupno objavili ali delili več kot 43 milijonov tvitov. Mreža je bila najbolj aktivna v letih 2018 in 2019.
Po ugotovitvah Stanforske univerze so Twitter profili v mreži objavljali predvsem tri vrste vsebin:
- Vsebine v podporo predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću, njegovi stranki SNS oziroma politikam te stranke. Mreža je največkrat delila objave Vučićevega Twitter profila in objave profila stranke SNS. Sledijo objave profilov nekaterih medijev pod nadzorom stranke in objave članov stranke.
- Vsebine oziroma povezave do člankov iz Vučiću naklonjenih medijev. Profili v mreži so objavili ali delili 14,8 milijona povezav do takšnih zapisov.
- Konsistentni napadi na politično opozicijo Vučiću in stranki SNS. Profili v mreži so opozicijo napadali bodisi z lastnimi napadalnimi objavami bodisi z napadalnim komentiranjem samih objav predstavnikov opozicije na Twitterju (ta praksa je v angleščini znana kot »dogpiling«). Mreža je bila na tem področju še posebej aktivna ob protestih proti Vučiću, ki so se v Srbiji začeli leta 2018.
Čeprav pri Stanfordu niso našli jasne povezave med analizirano mrežo Twitter profilov in stranko SNS, je po mnenju raziskovalcev univerze glede na vsebino objav mreže jasno, da je bil glavni namen delovanja mreže izboljšati možnosti Vučića za njegovo zmago na predsedniških volitvah leta 2017 in pozneje spodkopati proteste proti Vučiću. Profile v Stanfordovi analizi je Twitter že pred tem suspendiral.
Skrivanje identitete za vzdevki in lažnimi fotografijami
Študija delovanja srbske mreže Twitter profilov je uporabna za razumevanje mreže slovenskih profilov v podporo vladi in stranki SDS, ki smo jo analizirali pri Pod črto. Primerjava delovanja slovenskih profilov s srbsko mrežo pokaže veliko podobnosti.
Kot smo opisali v prvih dveh delih naše preiskave, smo pri Pod črto identificirali 307 profilov na Twitterju, ki so sodelovali v napadih na kritike stranke SDS oziroma njenih politik. Do tega vzorca profilov smo prišli v več korakih. Najprej smo s pomočjo inštituta Danes je nov dan in uporabnice Twitterja Objave iz kleti identificirali 27 Twitter profilov, za katere obstaja velika verjetnost, da so del astroturfing operacije. Teh 27 profilov skoraj izključno objavlja zapise v podporo stranki SDS. Obenem pa imajo lažne ali ukradene profilne fotografije.
V drugem koraku smo analizirali, kateri profili sledijo tem 27 lažnim profilom. Želeli smo najti vse profile, ki sledijo vsaj šestim izmed 27-ih lažnih profilov. Takšnih profilov je bilo 500.
V tretjem koraku smo nato izbrali sedem napadov na nasprotnike stranke SDS ali kritike njenih politik. Med njimi so bili tudi napad na kuharsko mojstrico Ano Roš, vodjo protestov proti Janševi vladi Jašo Jenulla in zdravnika Riharda Knaflja. Analizirali smo, kateri profili izmed najdenih 500 so sodelovali v vsaj enem izmed sedmih napadov. Takšnih profilov je bilo 307.
Ta vzorec 307 profilov smo izbrali za podrobno preiskavo. Zanimalo nas je, ali se ta vzorec obnaša podobno kot mreža srbskih Twitter profilov v podporo premierju Vučiću. Če bi med delovanjem našega vzorca in srbske mreže obstajale dovolj velike podobnosti, lahko s precejšnjo verjetnostjo zaključimo, da tudi v Sloveniji poteka astroturfing operacija v podporo stranki SDS.
Kakšne značilnosti imajo izbrani Twitter profili v našem vzorcu? Pri Pod črto smo januarja letos analizirali objave omenjenih profilov. V prvem koraku smo ugotavljali, koliko profilov na Twitterju izključno ali v veliki večini objavlja ali deli sporočila v podporo stranki SDS, vladi, politikam te stranke in vlade oziroma napada njene nasprotnike. Izmed 307 profilov je takšnih 261 oziroma 85 odstotkov.
V našem vzorcu bi bilo takšnih primerov sicer lahko še več od omenjenih 261. Nekateri profili namreč ob njihovem pregledu januarja letos niso bili več dostopni. Sedem profilov v vzorcu je Twitter zaradi kršenja pravil tega družbenega omrežja že začasno ali trajno suspendiral. Kaj je bil razlog za suspenz oziroma ali so bili ti profili vključeni v neavtentično politično delovanje, ni mogoče ugotoviti. Še nekaj Twitter profilov v vzorcu ne obstaja več.
Nekateri profili v vzorcu pa so v napadih sicer sodelovali , a so objavljali zapise v podporo napadenim. Takšnih profilov v našem vzorcu je manj kot deset in ne vplivajo na končne ugotovitve.
Izmed 261 profilov, ki so še dostopni in ki v veliki večini objavljajo vsebine v podporo stranki SDS oziroma njenim politikom, je 13 takšnih, ki pripadajo javnim osebam ali inštitucijam blizu stranke. V vzorcu so tako profil Janeza Janše, profili nekaterih drugih politikov stranke, profil ljubljanskega podmladka stranke SDS in nekaterih mnenjskih voditeljev blizu stranke.
Preostalih 248 Twitter profilov so profili posameznikov, ki v javnosti niso znani.
Pri Pod črto smo analizirali, za koliko izmed teh profilov je mogoče nedvoumno ugotoviti, da pripadajo dejanskim osebam. Da profil ustreza temu merilu, je moral imeti vsaj jasno profilno sliko obraza osebe, za katero nismo ugotovili, da gre za ukradeno ali umetno ustvarjeno fotografijo, in pa navedeno bodisi ime ali ime in priimek. Kot avtentične smo upoštevali tudi profile, ki niso zadostovali vsem omenjenim pogojem, a so imeli na profilu objavljene druge podatke, iz katerih je bilo moč ugotoviti avtentičnost profila.
Primer takšnega podatka je denimo povezava na spletno stran podjetja, katerega lastnik je uporabnik profila, to lastništvo pa se je dalo neodvisno preveriti v Ajpesu. Profilov, pri katerih je mogoče nedvoumno ugotoviti, da pripadajo dejanskim osebam, niso pa javne osebnosti, je v našem vzorcu 87.
Preostane nam torej še 161 Twitter profilov oziroma dobra polovica prvotnega vzorca 307 Twitter profilov. Teh 161 profilov ni mogoče nedvoumno povezati z dejanskimi osebami. Njihove profilne fotografije pa bodisi obraza neke osebe ne prikazujejo jasno bodisi so ukradene fotografije drugih oseb.
Primer tega je Profil Sanje/Janje Krek. Profilna fotografija je ukradena z nekega foruma za bodybuilding.
Profil Sanja Krek smo prek Twitterja zaprosili za kontakt, na katerega bi lahko poslali vprašanja v zvezi z delovanjem profila. Profil nam kontakta ni posredoval.
Drugi profili z nejasno profilno fotografijo ne temeljijo na imenih resničnih oseb, temveč uporabljajo vzdevek. Spodnji profil twister je bil na primer vključen v vseh sedem analiziranih napadov na kritike vlade oziroma stranke SDS. Ta profil smo prav tako prek Twitterja zaprosili za kontakt za vprašanja v zvezi z delovanjem profila. Odgovora nismo dobili.
Teh 161 profilov kot rečeno ni mogoče povezati z dejanskimi osebami. Obenem pa objavljajo skoraj izključno vsebine v podporo stranki SDS oziroma vladi ter vsebine v podporo politikam ali zaveznikom stranke SDS. Ali pa napadajo nasprotnike oziroma kritike te stranke.
Seveda ni mogoče z gotovostjo trditi, da gre pri omenjenih 161 profilih v vseh primerih za astroturfing oziroma da so del usklajenega neavtentičnega političnega delovanja v podporo vladi in stranki SDS. Obstaja možnost, da gre vsaj pri delu teh profilov za dejanske podpornike stranke, ki niso del politične operacije. Vzdevke in avatarje na profilnih fotografijah pa uporabljajo, ker želijo ostati anonimni. A glede na kombinacijo skrivanja resnične identitete uporabnika profila in vsebine objav na teh profilih obstaja resen sum, da je vsaj del izmed vzorca 161 profilov del astroturfing operacije oziroma koordiniranega političnega delovanja.
Te sume še potrjuje podrobnejša analiza vsebin, ki jih objavljajo profili v našem vzorcu.
Delovanje medijev in družbenih omrežij preiskujemo z vašo pomočjo. Podprite nas v letu 2021!
Janez Janša, Bojan Požar, Nova24TV: najbolj popularni avtorji deljenih vsebin v mreži
Večina izmed 307 Twitter profilov v našem vzorcu torej večinoma ali skoraj izključno objavlja politične vsebine, povezane s stranko SDS. Podrobnejša analiza vsebine pa pokaže veliko podobnost delovanja našega vzorca z lani suspendirano mrežo profilov v Srbiji.
Kot smo zapisali, je bila ena izmed glavnih treh značilnosti profilov v srbski mreži njihova vpletenost v napade na nasprotnike Aleksandra Vučića in njegove stranke. Enako se obnaša velika večina profilov v našem vzorcu: njihovo vpletenost v napade na nasprotnike stranke SDS ali trenutne slovenske vlade smo podrobneje opisali v drugem delu preiskave.
Druga ključna značilnost profilov v srbski mreži je bilo deljenje vsebin iz medijev, naklonjenih Vučiću in njegovi stranki. Analiza delovanja našega vzorca prav tako pokaže, da med deljenimi vsebinami prednjačijo tiste iz medijev pod nadzorom stranke SDS ali stranki naklonjenih medijev.
Analizirali smo vse objave spletnih povezav v našem vzorcu od 1. januarja do 31. oktobra lani. Analize pokažejo, da sta na prvem in tretjem mestu vseh deljenih povezav medija pod nadzorom stranke SDS: Nova24TV in Demokracija. V prvih desetih mesecih lanskega leta so profili v našem vzorcu članke Nove24TV delili več kot petnajsttisočkrat, članke spletne izdaje tednika Demokracija pa skoraj devettisočkrat. Mednju se je vrinila le popularna spletna stran za deljenje videov Youtube. Sledi še medij Siol.net, ki ga od nastopa zadnje Janševe vlade ureja Janši naklonjen novinar Peter Jančič.
Strankarski mediji po deljenosti močno prekašajo povezave do drugih, v splošni družbi bolj popularnih spletnih strani: na primer bolj branih slovenskih medijev, kot sta RTV Slovenija ali 24ur.
Profili v našem vzorcu se torej pri deljenju povezav na medije, naklonjene vladajoči stranki, obnašajo zelo podobno kot profili v suspendirani srbski mreži. Podobno pa je tudi obnašanje pri deljenju vsebin drugih avtorjev s svojimi sledilci.
Suspendirana srbska mreža je največkrat omenila ali delila (retweetala) vsebine treh Twitter profilov: profila vodje največje vladajoče stranke SNS Aleksandra Vučića, profila stranke SNS in profila medija Informer, ki je naklonjen Vučiću in SNS. Sledijo profili nekaterih drugih politikov stranke SNS ali inštitucij pod njihovim nadzorom ter profili še nekaterih stranki naklonjenih medijev.
Podobno analizo smo naredili na našem vzorcu 307 profilov. Rezultati spet kažejo na precejšnjo podobnost s srbsko mrežo. Na prvem mestu po deljenosti objav se nahaja vodja stranke SDS Janez Janša. Na drugem in tretjem mestu pa sta profila medijev, ki sta izrazito naklonjena stranki SDS.
Podobno kot v srbskem primeru sledijo profili nekaterih drugih medijev, naklonjenih stranki SDS, in uradni profil inštitucije pod nadzorom te stranke (vlada). Za razliko od srbskega primera pa so med najbolj popularnimi profili tudi nekdanji politiki SDS ali mnenjski voditelji, ki v javnosti širijo ideje stranke.
Ti nekdanji politiki in mnenjski voditelji zasedajo mesta od 6 do 10.
Jože Biščak je urednik tednika Demokracija, ki je v delni lasti stranke SDS. Pogosto nastopa tudi v oddajah na strankarski televiziji Nova24TV, nekaj časa pa je bil tudi urednik njenega spletnega mesta.
Libertarec je profil Tomaža Štiha, nekdanjega programskega tajnika stranke Državljanska lista, ki je pod vodstvom nekdanjega člana SDS Gregorja Viranta na državnozborskih volitvah decembra 2011 dobila dobrih osem odstotkov glasov. Trenutno je član vladne posvetovalne skupine za pomoč gospodarstvu ob epidemiji covid-19.
Žiga Turk je nekdanji član SDS in nekdanji minister za izobraževanje, kulturo in šport v drugi Janševi vladi med letoma 2011 in 2013. Tudi Turk je član vladne posvetovalne skupine za pomoč gospodarstvu ob epidemiji covid-19.
Matej Lahovnik je nekdanji član levosredinskih strank LDS in nato Zares ter nekdanji minister za gospodarstvo v Pahorjevi vladi. V zadnjih letih na svojem Twitter profilu kritizira politike levega pola in širi ideje slovenske desnice. Lahovnik vodi vladno posvetovalno skupino za pomoč gospodarstvu ob epidemiji covid-19.
Vane Gošnik je nekdanji poslanec stranke zelenih v slovenskem parlamentu. V zadnjih letih je v javnosti postal znan kot nasprotnik plačevanja mesečnega prispevka za delovanje RTV Slovenija.
Utemeljen sum koordiniranih političnih napadov
Izsledki naše preiskave v treh delih kažejo na utemeljen sum, da gre pri napadih na nasprotnike stranke SDS in kritike vlade za astroturfing – oziroma za prikrito koordinirano politično delovanje z ustvarjanjem vtisa, da napadi izvirajo iz splošne javnosti. Ta sum podpira več dejstev:
- V napadih sodelujejo Twitter profili z lažnimi ali celo ukradenimi profilnimi fotografijami, ki si poskušajo svojo verodostojnost povečati z občasnim objavljanjem fotografij prostočasnih aktivnosti, ki pa so prav tako ukradene z družbenih omrežij drugih ljudi (takšne profile smo podrobneje opisali v prvem delu naše preiskave).
- V napadih sodeluje množica Twitter profilov, ki jih zaradi skrivanja identitete (na primer vzdevka namesto imena in priimka in profilne fotografije, ki ni fotografija osebe) ni mogoče nedvoumno povezati z resnično osebo, obenem pa ti profili objavljajo skoraj izključno zapise v podporo stranki SDS, politikam te stranke ali vlade oziroma napadajo kritike stranke in vlade.
- Množica profilov v našem vzorcu deluje po enakem principu kot mreže profilov v drugih državah, ki jih je Twitter zaradi prikritega koordiniranega političnega delovanja že suspendiral. Twitter je do danes začasno ali trajno suspendiral tudi sedem slovenskih Twitter profilov, ki so sodelovali v napadih.
- Nekdanji poslanec stranke SDS Andrej Čuš je marca 2017 za medij Svet24 javno priznal, da je že leta 2011 sodeloval v astroturfing operaciji v organizaciji stranke SDS. Čuš je bil takrat po lastnih besedah ena izmed 20 oseb, ki so pod okriljem stranke za plačilo »24 ur na dan v izmenah« pisale komentarje pod članki na spletnih straneh glavnih medijev v Sloveniji. Po Čuševih besedah je stranka SDS v tistem času redno organizirala takšne astroturfing kampanje, ki so se v času volitev še okrepile.
Z vprašanji, ali na kakršen koli način sodelujejo v astroturfing operacijah, smo se obrnili tudi na stranko SDS, a nismo dobili odgovora.
Ob tem poudarjamo, da smo pri Pod črto analizirali le vzorec 307 profilov. V tem vzorcu se je večina profilov obnašala na način, da bi lahko bili del astroturfing operacije. Takšnih profilov je na družbenem omrežju Twitter najverjetneje še več. V prvem delu naše preiskave smo predstavili indice, da obstajajo tudi na drugih družbenih omrežjih.
Edina, ki lahko ugotovijo, koliko takšnih profilov v resnici obstaja, in obenem preprečijo ustvarjanje lažne javnosti oziroma astroturfing kampanj na družbenih omrežjih, so podjetja, ki imajo ta omrežja v lasti. Edina imajo namreč dostop do podatkov o obnašanju profila, s katerimi je mogoče pokazati, da gre za usklajeno delovanje ali da gre za lažen profil. V preteklih letih je podjetje Twitter že suspendiralo na desettisoče takšnih profilov v več državah. V Sloveniji pa do danes do množičnega suspendiranja profilov oziroma razbitja astroturfing mreže profilov še ni prišlo.
Avtor člankov in vodja preiskave: Anže Voh Boštic
Zajem in analiza podatkov: Danes je nov dan, Pod črto
Urejanje člankov in preverjanje dejstev: Lenart J. Kučić
Lektura: Ana Bogataj
Zasnova vizualne podobe in kreativa: Taja Topolovec
Oblikovanje vizualij in infografik: Metod Blejec
Preiskava astroturfinga je bila podprta s sredstvi Programa ACF v Sloveniji 2014–2021
Nastanek tega članka ste omogočili bralci z donacijami. Podpri Pod črto
Deli zgodbo 2 komentarja
2 komentarja
Anon Imen 18. 2. 2021, 12.14
Dober članek kot običajno, vendar se mi zdi da je domnevna povezava z Vučičem in SNS malo pretirana. Janša posebej ne izpostavlja prijateljstva z Vučičem, ocenil bi da nič kaj bolj kot s Plenkovičem ali Kurzem. Astroturfing je verjetno na omrežju Twitter dovolj specifičen, da bi lahko vse omenjene primere astroturfinga potem povezal, čeprav v realnosti niso povezani. Kot smo videli v primeru Cambridge Analytica obstaja veliko podjetij, ki se ukvarjajo s čudnimi oblikami oblikovanja javnega mnenja, katere javnost še ne pozna dobro. Sam se spomnim še primera Correct the Record. Hkrati bi bilo dobro poiskati neko denarno sled, ki dokaže da je res astroturfing in ne samo kopica ljudi, ki so obsedeni s politiko in Twitterjem ter zato cele dneve twita in zmerja ljudi.
Nataša Žgajnar 23. 2. 2021, 11.39
Menim, da je oznaka "napad" za Požarjeve članke in veliko večino tvitov zelo pretirana. Mainstream mediji uporabljajo vljuden, dokaj diplomatski jezik, kritičen je mogoče biti tudi tako, ena od značilnosti novih, neodvisnih medijev je pa ravno neformalen, bolj pogovoren in resda včasih manj vljuden jezik, toda to še ne pomeni, da gre za napade. Požar npr. zapiše: "soorganizator petkovih demonstracij Jaša Jenull načrtno dela na tem, da izzove nasilje policije. Prefrigano izbran, ker kulturnik, podpira ‘mainstream medije’ in se hkrati ve, da se njemu, kot sinu državnega tožilca in vidne funkcionarke, ne more nič pripetiti...". To je za alternativni, izključno od naročnikov odvisen medij povsem normalna retorika, ki je ni mogoče prepoznati kot napad, še žaljiv dejansko ni. Razen seveda, če je vsakršno kritično omenjanje te osebe napad. Podobno velja za twitter, vsaka kritična objava še ni napad ali grožnja, je samo objava in če hoče biti opažena, mora biti barvita, kam pa pridemo, če bi vsi pisali, kot pišejo na Delu, tega ne bi nihče bral.